onsdag 23 maj 2012

innemöbler som utemöbler.

Det är väl helt omöjligt att hitta en svensk bloggare som inte skriver om det varma sommarvädret vi har dessa dagar. Jag som inte mår helt optimalt när det är varmt uppskattar ett kontor med både fönster och luftkonditionering. ;-)

Men nog om det.

Jonatan är iväg på grillfest med sitt jobb (nej, jag är inte alls avis... Buhu) och jag har bosatt mig i soffan. En kopp varm choklad med Fluff och ett par surdegssmörgåsar (det funkade utmärkt att frysa brödet btw!) senare och jag har tittat på Trädgårdsonsdag och nu sitter jag med mitt "Att köpa"-kollage. Att köpa till huset alltså. Det skulle egentligen kunna heta "Att köpa på Ikea"-kollage för det är där jag härjar runt som mest.

Det här med utemöbler alltså. Vilket jäkla ståhej. Och dyrt är det! Vi var supernära att haffa hem ett set från Blocket, men säljaren visade sig vara ett drygarsel så vi ville inte göra affär med honom. Och jag blir så himla stressad av bara tanken på att ringa så snart jag har sett en annons, fixa släp och hoppas att säljaren inte är ännu ett drygarsel.

Men att köpa splitternya utemöbler är liksom inte att tänka på. Det är alldeles för dyrt och med tanke på att vi ska köpa en helt ny gräsklippare så skulle sparpengarna sina allt för snabbt. Vi har ett "café-set", med ett runt bord och två stolar, men det räcker ju inte långt. Det räcker till oss två, men vi vill ju ha gäster!

Som tur är har vi ett uterum, så våra utemöbler måste inte stå ute i regn och blåst hela sommaren, och då går det faktiskt att kika efter lite andra typer av möbler... Ikea har ett vanligt matbord med stålben och bordskiva av melamin, så ett sånt får det bli! 175x75 cm blir perfekt, och kostar en bråkdel mot vad ett "utebord" gör. Till det kommer vi ha klappstolar med sköna dynor och plädar på ryggstöden, också en budgetvariant men det kommer bli både bekvämt och lagom kostsamt. Hela kalaset kommer landa på drygt en tusenlapp, och då har vi ett rejält bord och många sittplatser.

Vill. Fixa. Nu! :D

Inga kommentarer: